dimecres, 26 de març del 2008

El dilema de les infraestructures



El progressisme, imagino que entén com a mitjà de progrés, l’evolució sostenible; industrialització i dinamització econòmica d’un territori cada cop més pròsper. Aquest seria l’objectiu; aconseguir prosperitat, mitjançant un dinamisme econòmic i social per un territori i sobretot per la seva gent. On està però els límits entre lo necessari i lo innecessari, o sobre dimensionat i excessivament perjudicial pel medi ambient?
Conflictes entre les diferents forces polítiques amb diferents sensibilitats, com en el túnel de Bracons, el 4rt cinturó, l’aeroport del prat, l’eix transversal al seu moment,... en són exemples.
Ara bé, i posats amb l’exemple de l’eix transversal. L’èxit de l’ implantació d’una infraestructura no es pot avaluar ni abans ni poc després, s’ha d’avaluar a llarg plaç. Què passa amb l’eix transversal? En Pujolet, al seu moment, ho va voler fer peti qui peti i amb el poc “cash” que hi havia en aquell moment a les arques. És cert que ha sigut una via fonamental per la vertebració del país. Però l’endemà de tallar la cinta i donar per inaugurada la infraestructura, ja es va quedar petita. Per això, un dia o altre caldrà una ampliació. Aquesta manca de previsió es sostenible? No... i viable econòmicament tampoc.
Fer dos cops les coses? Una empresa vale, que faci el que vulgui amb les seves inversions, allà ells, però el sector públic que ens permet mostrar-nos a tots crítics amb la seva gestió com si, com a ciutadans vertebradors del sistema, fóssim accionistes de l’empresa, NO.
Les coses necessàries o inevitables pel progrés s’han de fer, d’acord. Però amb respecte al territori, racionalitat, seny i previsió. El cas de l’estació de TGV i tren convencional a Figueres per exemple. És clar que venim d’una herència catastròfica de mala gestió de l’innombrable ex alcalde, d’uns acords del tot incomprensibles, responent a ves a saber quins interessos. Però a la ciutat se li presenta un repte, un repte molt important que pot marcar la seva personalitat per molts anys. Està clar doncs que el sostre ha de ser elevat i la coherència també, no es pot tirar endavant un projecte que no estigui vertebrat i la ciutat tingui la certesa de que és l’adequat.
Què se’ns presenta doncs? Varies opcions... Degut a que les obres del TGV ja estan començades, (de forma equivocada, degut a aquesta mala gestió de l’antic govern, que abans feia referència) seran inamovibles. Partint doncs d’aquest punt de partida, l’estació de TGV serà inviable moure-la d’allà on està projectada ara. Molt bé Armangué! (merda, ja l’he nombrat) L’estació de Figueres a Vilafant. Clar que si! Amb dos collons els teus, i els d’en Nadal que no sé què em dona que aquest hi té més interessos personals que res més a Figueres... És clar que la nineta dels seus ulls és Girona, ja es nota ja que allà si que s’hi mulla el cul. I el d’aquí mentrestant llepant-li tots aquests anys... Bé, no ens n’ anem per les branques...
Dèiem que el traçat del TGV a dia d’avui és inamovible ja, com a conseqüència de que les obres ja estan iniciades. Què fer doncs amb el traçat del tren convencional? És clar que quelcom, i ràpid! La ciutat no es pot permetre 10 anys més de vies del tren que la divideixin pel mig. Però, (i això és tant obvi que em fa vergonya reiterar-ho) l’estació de tren convencional no pot marxar de Figueres! Ens prometen que posaran busos, molt bé! Només faltaria. Però és que Figueres com nucli urbà i capital de comarca no es pot assimilar a un model de barri barcelonès, on la gent ha de fer transbords per mobilitzar-se. Considero que en una metròpoli no seria viable una estació de tren a cada barri que els comuniqui amb altres ciutats, allà per això tenen altres transports com el metro i una xarxa de busos més que menys acceptable, que els permet, via transbord, arribar a l’estació desitjada.
Així doncs, aquest sistema per una capital de comarca que aglutina les possibilitats mobilitat de tot un territori! No es pot considerar viable pel seu poc pragmàtic i escàs dinamisme. El TGV, com altres mitjans de transport exclusius i de llarg recorregut com l’avió, pot assimilar-se al seu model. Aeroports a les afores de la ciutat, igual doncs les estacions de TGV. Però aquí parlem d’un mitjà de transport diferent, el del poble!
Aleshores, sigui com sigui, es recorri on es recorri,... però l’estació de tren convencional no es pot moure d’on és i també s’han de fer desaparèixer les vies.
Soterrar, aquest seria el sostre pel que lluitar, però (sense coneixements pressupostaris d’un projecte o altre) i elevar les vies? Com el model de Girona actual? Solucions que aportin viabilitat econòmica al conflicte en podem generar, com també podríem escurçar els km a soterrar, eliminant tan sols la via del tram més cèntric (ara que també amb la previsió que esmentava abans, no es quedés l’ infraestructura curta abans d’hora) l’ésser humà és un ésser racional i increïble quan vol, i depèn d’ell, i la seves ganes de lluitar per quelcom desitjat, la troballa de solucions satisfactòries...
Per tant, els governants amb poques ganes i poc èmfasi ho tenen negre, perquè el poble sabrà a qui anar a reclamar sempre i en tot moment una mala gestió.... oi que si ex- alcalde?

11 comentaris:

Mikelee ha dit...

L'estació de TAV a Figueres, suposo que és important perquè posa Figueres al mapa, tot i que hi pari un tren de cada 10. Tot i això no sé quin sentit té que hi hagi una estació d'alta velocitat en una ciutat de 40000 habitants. Serà la ciutat més petita d'Europa en tenir alta velocitat. Però bé ja està tancat i que serà a Vilafant, per tant poc queda discutir.

Pel que fa l'estació al centre de la ciutat... tenir dues estacions trobo que és un xic estúpid també, més si finalment s'engeguen els projectes que té la conselleria d'obres públiques per quan es traspassi RENFE:
.- Sistema de rodalies a les comarques gironines (Portbou-Maçanet).
.- Eix transversal ferroviari (Figueres-Olot-Vic-Lleida).

Crec que l'estació al centre només té sentit si es soterra, encara que sigui el tram de l'estació, per evitar el passos a nivell. Llavors es podrien connectar les dues estacions mitjançant trens llançadera. El problema és efectivament que soterrar és car i de Fomento ens en podem oblidar... però tenim una altra administració que, tot i expoliada, té recursos que acostuma a invertir només a Barcelona. Ens queixem del centralisme espanyol, però ben sovient a Catalunya s'és encara més centralista.
Em veig a venir que acabarem amb dues estacions connectades amb autobusos i sense eix transversal ferroviari, espero equivocar-me i a veure si en Quim Nadal mira una mica cap a les comarques gironines.

venimdelnord ha dit...

Si, poc queda a discutir ja, però crec que fora bo sempre recordar a qui recau la responsabilitat d’una gestió errònia. Mira, l’ésser humà es pot equivocar, és clar, i és comprensible que passi. Però quan s’intueix que “l’error” ha sigut intencionat, quan es llegeixen entre línies certs interessos, això és per alçar el crit al cel!! Els polítics amb responsabilitats importants dins un Ajuntament realitzen les ordenacions urbanístiques (POUM) i reflecteixen sobre el paper les intencions de creixement de la ciutat pels pròxims anys. Ara; què decanta que la ciutat creixi cap un costat o cap a l’altre? On té terrenys el cosinet? No, en teoria hauria de ser l’objectivitat, la conveniència comuna, però l’evidència és que primen els interessos individuals i secundaris. Els plans urbanístics s’han encarat a Figueres d’acord amb els interessos d’uns pocs polítics i empresaris influents. “Si el rio suena es que algo lleva” i quan es sent tant reiteradament, i durant tants anys es comprova que els rumors s’han fet realitat, la sospita es fa evidència. Ara que, després del càstig d’una ciutadania observadora i farta de preses de pèl, venen nous governs i no ho investiguen això, col•loquialment; no aixequen l’alfombra, quan seria obvi que es fes i es denunciés... Segurament encara plana l’ombra d’aquests 4 empresaris influents que volen seguir-ho sent, pels segles dels segles. Aquests són els autèntics desestabilitzadors de la democràcia. Qui mana a Espanya? En Zapatero? No senyors, té molt més poder de decisió i influència en immensitat de factors el senyor Botín al capdavant d’un gegant financer com el Santander. Si extrapolem a Catalunya, el Sr. Isidre Feiner de la Caixa, i així anar fent,... a Figueres, tothom sabrà de qui parlo també...
Després deixant de banda aquestes intensions interessades existeix la divergència típica amb el ministerio de fomento qui la llunyania no permet que identifiqui les necessitats reals del territori. A això li sumes la manca de respecte de les espanyes cap a tot lo català i tens el resultat... infraestructures amb baix finançament i per sortir del pas.
Aquestes són les regles del joc del món “real”, el món que ens hem trobat, el món que haurem d’intentar canviar des de dins, no fent la revolució. No hi crec en revolucions que comportin inevitablement desestabilitzacions i, per tant, patiments a la ciutadania. És evident doncs, que tenim clar el rumb a seguir, tot redireccionant-lo per salvar les onades que ens vinguin de biaix, i que ens puguin fer naufragar. L’objectiu és, per tant, ser amfibis d’aquest món per tenir capacitats de marcar un rumb més correcte, cap a un horitzó més just.
És increïble com me’n puc arribar a enrotllar i anar de les branques, tot i tenir relació, i més directe de la que pugui semblar... total, aquí el que volia comentar és que, contemplant que no hi ha marxa enrere en lo projectat, jo no veig tant escandalós tenir dues estacions de tren. La del TGV a Vilafant i la del tren convencional al centre i soterrada, interconectades entre elles per línies de busos. Ho veig bé perquè són transports molt diferents, amb ofertes i demandes diferents...

Mikelee ha dit...

Doncs a mi la veritat tenir dues estacions, no me'n sembla massa de be, mes aviat em sembla un nyap.
Diguem que una estacio la faran servir els guiris i la classe mitja-alta i l'altra estacio la classe treballadora. Alta velocitat si has de perdre 15 minuts travessant Figueres per agafar un transbord. Es que de fet ho dire clarament, crec que l'estacio de tren a Figueres es totalment innecessaria i gens optima, perque baixara molt la velocitat mitja del tram.

-D'acord ara ja podeu venir a hostiar-me tots els botiguers i taxistes de Figueres (hotelers crec que no, quin turista es vol quedar a dormir a Figueres?), o tambe m'ho podreu retreure d'aqui uns anys quan l'utilitzi, pero objectivament em sembla estupid-

Tornant als fets reals, hi haura estacio a Vilafant. Per tant, si aquests autobusos s'integren en un pla per cobrir Figueres i rodalies tambe hauriem de tendir a reduir el transit.

Si ens quedem amb una unica estacio a Vilafant, incrementarem el problema del transit, pero aquest problema, de fet, ja existeix amb la estacio al centre de Figueres. Penseu en els diumenges quan molts figuerencs (i rodaliencs) que se'n van a Girona-Barcelona a passar la setmana d'estudi/treball... tots hem vist les imatges dantesques de cues llarguissimes davant la estacio de tren o una mare de familia (amb cara de patir) anant a 1 per hora esperant que el nen surti de la estacio.
Ja em veig doncs cues fins a l'Esclat el diumenge a les 6.30, per anar cap a la flamant nova estacio de Vilafant.

Podriem concloura que d'una manera o altra es necessaria una xarxa d'autobusos a Figueres, certament.
Fa molt de temps que se'n parla, pero sembla que tot es fum. A veure si un candidat (dimitit?) ecosocialista que corre per aquest bloc ens pot dir com esta l'assumpte.

Per altra banda tambe es necessaria una gestio del transport pensant en les necessitats de cada territori. Estic segur que "el pallus" que planifica els horaris de renfe, no ha vist com van els trens Figueres-Barcelona, Barcelona-Figueres els diumenges o els divendres, i el paio seguira eternament fent el pressec al seu despatx, perque segur que es tracta d'una linia economicament molt productiva. Jo em pregunto: l'Ajuntament ha fet algun cop una queixa per aquesta situacio?


Crec que el territori s'ha de vertebrar amb el tren, es un transport ecologic, eficient i segur, amb el que s'hauria d'haver invertit mes (ara em refereixo a Espanya) en els ultims anys.
Espanya crec que s'ha equivocat, ha fet una inversio brutal en alta velocitat, quan te unes linies regionals (les que usa i usara la majoria de la poblacia) clarament faltades d'inversions. Podrem anar en alta velocitat a Madrid en 3 hores, pero tardem la vida i mitja per anar a Puigcerda en tren. Te gaire sentit aixo?

El comentari anterior nomes reconeix falta d'inversions del govern central, pero jo repeteixo que aquesta cantarella de que Espanya no ens estima pot ser real, pero no ens hem de limitar a donar totes les culpes a Madrid quan tenim una Generalitat que gestiona mes de 30000 milions d'euros anuals.

Jo des de fa poc conec l'exemple alemany, a part que en aquest pais els trens sempre arriben a l'hora (marge de 2 minuts tirant molt llarg), pots anar a qualsevol raco del territori amb tren. Amb horaris i transbords fets de forma intel.ligent. S'ha invertit des de fa molts anys i en l'etapa final tambe en alta velocitat; i el fruit es que si be la gent te cotxe l'utilitza molt menys que Espanya, i es increible a ulls d'un llati veure metropolis com Berlin o Munich sense embussos de transit. Per be que l'Estat Alemany es molt mes robust (te una poblacio mes productiva i grava molt mes en impostos al ciutada), trobo que es un model que es podia haver imitat.

Parlant d'enrollades...

Mikelee ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Enric ha dit...

Molt bona tarda senyors. Jo com a figuerenc (o vilafantenc millor dit)encara no entenc que coi hi fa una estació del TAV a Vilafant, tenint Girona a 40 km. No entenc com després de tant de temps des del benaurat Cinturó Sud no se'n ha fet un altre o s'ha ampliat l'actual. No és questió de soterrar el tren o no, es questió de posar-hi ganes, simplement fent passar la carretera per sota i potenciant la construcció a l'altre banda de la via n'hi ha prou. Tampoc entenc la poca promoció del transport públic, costa fer una web on s'informi de les parades i trajectes? Figueres es un poble de 40 mil habitants i segueix funcionant com un poble. Tot i que els calers i plans d'obres públiques venen des de Madrid o Barcelona, el coco el tenim a casa.

Van Banet ha dit...

Bones;
Primer de tot agrair a en Kikesan que hagi fet un comentari, i així ajudi a dinamitzar el blog.
Després, entenc l’argument que exposeu que hi veieu poca utilitat en ubicar una estació a una ciutat com Figueres, havent-n’hi a Girona, just a 40 km. Sembla poc pràctic per l’alta velocitat... Però jo faig la lectura següent. Potser m’equivoco, però penseu que a Hostalets de Llers, segons tinc entès, hi va una parada comercial del TGV. Què significa això? Perquè a l’Empordà? Bé doncs la resposta és senzilla, l’Empordà és l’entrada a la península de bona part d’Europa, i a nivell logístic i comercial és un punt transcendent en moltes rutes. Jo suposo que aquest és el motiu perquè fomento hi hagi ubicat una parada. Ara l’únic que podem fer els figuerencs i empordanesos és lluitar perquè la infraestructura bestial que ens passa pel mig ja, i ens malmet el medi, en puguem treure el màxim rèdit i faci el màxim de parades possibles. A part, d’aprofitar l’ocasió per solucionar el problema del tren convencional i les vies del centre de la ciutat, sense desplaçar-ne l’estació, és clar.
Què més.. em semblaria molt bona idea que l’Ajuntament tingués una web dedicada al transport públic. Però ara mateix què hi penjarien d’informació? Les tres línies dels megabusos inútils? Pel que he sentit, i si, sempre ha transcorregut a títol de rumors i intensions, hi ha un pla ambiciós d’incorporar ara sí un pla de busos interurbans elèctrics, busos de dimensions adequades als carrers de la ciutat, i (encara més engrescador) un pla de mobilitat que comuniqui via busos també els pobles de les rodalies més immediates de Figueres. Quan serà realitat? No ho sé... Estar al primer, segon, o desè pla d’aquestes coses és engrescador, i ser-ne partícep per influir-hi i millorar-ho és quelcom realitzador. Però bueno, us asseguro que des de la barrera es veuen millor els toros.
Salut!

Anònim ha dit...

Benet, em sembla que t'hi hauries de mirar una mica més amb les faltes d'ortografia...

Van Banet ha dit...

sisi, tens tota la raò. Ya pruqurarè ficsar-mi mès.. ès la meua asicnatura pendend ;)
Salut!

Anònim ha dit...

Sí, l'assignatura de redacció la deixem millor per segon...

Anònim ha dit...

Vull comentar un parell de coses sobre les vostres opinions;
Durant un temps vaig ser una usuària habitual de l'eix, el feia servir bastant per pujar i baixar. I mai, i quan dic mai és mai, he tingut la sensació que sigui una infraestructura insuficient. El que si que he pensat és que els camions no hi haurien de poder circular. Per la situació del nostre país, som un corredor de mercaderies natural i això no es pot evitar, però a qualsevol país europeu això estaria regulat i hi hauria unes infraestructures ferroviàries com Déu mana.
Pel que fa a l'estació de Figueres, ha de ser una, i al centre. Per on passi el TAV ens és igual, perquè no en pararà ni un. L'important són els Catalunya Exprés ràpids, i aquests tant poden passar per Vilafant com pel centre i enllaçar més avall.
I sobre els autobusos interurbans... visc a un poblet a menys de 8 km de Figueres. Per anar a la capital puc agafar el cotxe, tardant uns 10 minuts més els que tardi a aparcar (si no m'he florit abans) o agafar l'autobus, tardant una mitja horeta perfectament assumible (excepte pel fet de que només hi ha un bus al matí i un al migdia tres dies a la setmana). I així anar fent...

Van Banet ha dit...

Ona; gràcies per escriure i donar la teva opinió.
Et dono la raó. Possiblement s’hauria d’evitar que els camions circulessin per l’eix, però esclar, també hi hauran indústries i comerços a Vic, Manresa, etc... que necessitaran ser abastits. Com diferenciar aquests camions dels que utilitzen la via per anar més enllà de Catalunya i utilitzen aquest tram per estalviar-se peatges? No ho sé, però si que seria interessant prohibir-hi l’entrada i així poder considerar suficient la infraestructura. Perquè ara com ara, amb aquest trànsit, és evident que no ho és. Només s’han de comptabilitzar les vides que s’hi han perdut tots aquests anys per evidenciar-ho.
Pel que fa al TGV, ara ja està, la lluita i el debat de si és útil o no ja està perdut o vençut; finiquitat diria jo.. Molta gent ja ens vam pronunciar al seu moment, però no vam ser escoltats, ja es veu, com estic convençut que també passarà amb la MAT. És difícil que les estratègies governamentals a nivell europeu sobre transport o energia, siguin modificades per les manifestacions d’una comarca. Sap greu, sí. Però és així. Això no vol dir que ens haguem de deixar de pronunciar, esclar... Enfi, partint de que ja tenim les obres de TAV al vell mig de la comarca, ara l’únic que podem fer és lluitar perquè hi hagi el màxim de parades possibles i treure’n el màxim rèdit, ja que en patim les conseqüències, aprofitar-nos d’alguna avantatge.
Pel que fa als busos, espero que s’hi estigui treballant, i aviat sigui una realitat. Ja tardana...

Pel que fa a l’anònim ara, mira, res a dir... et podria desenvolupar una reflexió sobre la utilitat de l’escriptura correcte als nous temps (al vell mig de l’era digital), però no ho faré. Precisament perquè jo li’n dono de valor. El que passa és que per un enginyer serà difícil passar a segon sino ha començat cap carrera de lletres...
Salut!